
Leesautomaat
〉 UX & UI
De uitdaging
Kinderen op de basisschool die moeite hebben met lezen kunnen met de leesautomaat oefenen. Aan de huidige applicatie zijn de laatste tijd veel uitbreidingen toegevoegd. Het was de uitdaging om de huidige app te analyseren en te verbeteren.
De oplossing
De oplossing is een vernieuwde maar vooral consistente UI die beter aansluit op de doelgroep. Ook zijn er verbeteringen doorgevoerd waar de doelgroep tegenaan liep tijdens het gebruik van de applicatie.
Mijn rol binnen dit project
De gebruikerstesten zijn uitgevoerd door iemand anders. De vertaling van de gebruikerstesten naar een ontwerp zijn door mij uitgevoerd.
Het huidige ontwerp
In het huidige ontwerp ontbrak consistentie door de hele applicatie. Ook waren onderdelen moeilijk te navigeren. Tijdens gebruikerstesten zijn er verschillende punten terug gekomen. Een voorbeeld zie je hier rechts, het klokje was onduidelijk. Zo werden kinderen er na een bepaalde tijd uit gegooid, dit was niet duidelijk wanneer dat zou gebeuren. Het klokje was hier in eerste instantie voor bedacht. Ook was hier bijvoorbeeld de navigatie niet helder.


Een nieuw speels uiterlijk
Het uiterlijk werd omschreven al druk en soms wat onduidelijk. De doelgroep vond het door de inconsistentie niet speels genoeg. Dit is vertaalt naar duidelijke rondingen en grote prominente knoppen. Deze knoppen zijn gebaseerd op fysieke knoppen om op deze manier extra duidelijk te maken wat klikbaar is en wat niet.
En waarom nou precies oranje?
Het was belangrijk om rekening te houden met geslachtsspecifieke kleuren. Veel kleuren zoals tinten van blauw, roze en soms zelfs rood of paars werden niet prettig ervaren door iedereen. In het achterhoofd is gehouden om het vrolijk te houden. Oranje was daardoor een goed passende kleur.
Leuk
De doelgroep ervaarde het "magazine" waar ze poppetjes konden kopen als erg leuk. Zij wilden graag meer zien dan alleen het magazine.
Meer uitdaging
Nu kunnen poppetjes vrijgespeeld worden door te oefenen. Zo wordt het oefenen nog beter beloond om zo de extrinsieke motivatie te stimuleren.
Nieuwe concept "Winkelstraat"

Variatie
Bij het magazine waren de poppetjes voorbedacht. Nu kan de doelgroep zijn/haar eigen poppetje samenstellen. Oneindig veel mogelijkheden dus.
Schaalbaar
Het magazine wordt snel chaotisch om doorheen te navigeren als dit wordt uitgebreid. Ook was dit niet de optimale manier om de poppetjes te laten kopen. Nu is er voor elke categorie een eigen winkel. Dit is dus makkelijk uit te breiden door winkels toe te voegen.
Verbeteringen in de UX
De “winkelstraat” duurde in de praktijk lang om uit te werken. Om deze reden is het magazine wel verbeterd. De kinderen prefereerde om visuele uitingen te combineren met teksten om meer duidelijkheid te geven. Niet elk icoon of visuele uitwerking (de klok) werd direct begrepen. Ook is er gekeken naast best practices van online magazines om op deze manier de meest optimale ervaring te kunnen geven.


Nog nooit was inloggen zo makkelijk
Zo makkelijk mogelijk inloggen. Met een combinatie van 1 dier en 1 vervoersmiddel kunnen de kinderen inloggen. De stappen zijn duidelijk gemaakt door de knoppen inactief te maken met een verlaagde opacity. Het is hierdoor makkelijk te onthouden en uit te voeren.